Мултивитаминозни техники

Качено от в ПОЛЕЗНО на Jan 28, 2018 . 0 Коментари.

Мултивитамини

Дадената статия е превод от едноименния текст на сайта “T-Nation” (оригинално название – “Don’t bother with multivitamins”). Преводът не е направен дословно, а е в литературен стил. Ако вие не сте съгласни с нещо или ако имате въпроси - пишете в коментарите, ще обсъдим спорните моменти заедно.

 

Замисълът, защо са нужни мултивитамините, е прост и понятен. Постоянните диети изтощават организма, достъпните в магазините продукти е трудно да бъдат наречени натурални, а земята, върху която се отглеждат зеленчуци и плодове, е оскъдна на нутриенти заради въздействието на пестицидите, прекомерното използване и просто некачествената обработка.  Така че, да, на теория мултивитамините са крайно полезни. Само че теорията и практиката силно се разминават и в действителност популярните добавки се оказват неспособни да отстранят дефицита на витамините и на минералите.

Мултивитаминозни препарати

Не всичко е така просто, както ни се иска. Някои витамини трябва да се използват в конкретно време или с определена храна, а минералите само усложняват формулата, тъй като могат зле да се съчетават със същите тези витамини или едни с други.

В повечето от случаите представените на гишетата витаминно-минерални комплекси съдържат дузина компоненти, пречещи един на друг да се усвояват и снижаващи ( или даже анулиращи) ефективността на продукта.

На първо място, погледнете на фактора време.

С тайминга (става въпрос за времето на приемане) всичко е малко или много ясно. При желание, то може да се коригира, ако Вие, разбира се, искате по-удобно да потребявате витамини/ минерали два или повече пъти в течение на деня. Да разгледаме витамините от групата Б. За щастие, те не са забранени за пиене всички и веднага. Минусът е в това, че те или се усвояват лошо, или изобщо не се усвояват. Замисляли ли сте се някога, защо средностатистическата мултивитаминозна добавка съдържа до 40К% от дневната норма витамин Б-12? Защото той слабо се абсорбира. Производителите се надяват, че ако те го добавят в максимална концентрация, то макар и няколко микрограма, ще успее да проникне във вашата система. Предположение: заради лошата абсорбция витамините от групата Б следва да се приемат на гладен стомах и това да се извършва веднага след събуждането.

 

Натурални мултивитамини

От друга страна мастноразтворимите витамини като А, Д, Е и К, могат да се употребяват почти по всяко време на деня. Обаче за оптимален ефект те трябва да се разреждат с мазнини. Ето защо обезмасленото мляко с витамин Д – е толкова глупава идея, доколкото идеята изобщо може да бъде глупава. Когато производителят премахва маслеността от млякото, кефира, ряженката или сметаната, той автоматично отстранява разтворителя за нутриентите. Следователно, ако Вие виждате в магазина един вид обезмаслено и обогатено с Д-витамин млечен продукт – смело го подминете.

Витамин С, едновременно с това, се разтворя във вода, но, доколкото той не се произвежда от самия организъм, по-добре е да се употребява няколко пъти на ден (за оптимален ефект).

Сега виждате ли, защо таймингът е така важен, когато ние говорим за витамини и за минерали?  Нататък – още повече!

На второ място – изучете съчетаемостта на компонентите.

 

Нутриентите воюват един с друг.

Химически много витамини и минерали си пречат едни на други. За запознаване представяме кратък (съвсем не пълен) списък на несъвместимите компоненти, които се намират в състава на мултивитаминните препарати:

Витамин Б-12: ако Вие приемате Б-12 заедно с витамин С, Б1 или с меден минерал, то Вие ще сведете ефективността му на ниво нула.

Магнезий: калцият пречи за абсорбцията на магнезия, когато те се приемат едновременно, до такава степен при това, че може напълно да неутрализира неговото поглъщане. Смешно е, но много добавки за „костна плътност” включват в една капсула и двата минерала.

Витамин Б9: цинкът  “снижава” Б9 (прави го неразтворим), ако се приемат едновременно.

Манган: медта и желязото препятстват на абсорбцията на мангана. Това е, меко казано, не най-добрата връзка на минерали за която и да е добавка.

Забележка: има и други не по-малко несъчетаеми съчетания (някои възможно е, още да не са открити).

 

Дефицит на витамини и на минерали

Да бъдем честни, съществуват и работещи комбинации (когато единият витамин повишава ефективността на другия или когато минералите се допълват един друг). Обаче те не отменят посочения проблем. Витамините/ минералите – са комплексни вещества. Да се натикват в препарат, без да се отчита отрицателното им взаимодействие (ако не и още по-лошо), както правят много компании, - значи да се отнасяме незаинтересовано към своя продукт и към неговия потребител.

Ако Вие действително искате да укрепите организма си с комплекс от витамини и от минерали, то това може да се направи, но с известни резерви. Нутриентите е най-добре да се приемат отделно, а не като една добавка, за да ги приемате спрямо собствените им условия. Също така Вие, вероятно, ще трябва да имате някакво хранилище за таблетки (може да се купи във всяка аптека).

След това ще трябва да си съставите строго разписание. Можете да си записвате на лист хартия или в паметта на телефона как и кога да се пият таблетките, кои заедно, кои поотделно. Съгласни сте, всичко това изглежда не съвсем практично...  

Като достойна алтернатива на представения вариант се явява качествената диета. Обаче да се каже, че аз ще се храня правилно е по-просто и лесно, отколкото да се направи. Към това също обикновено хората започват да приемат мултивитамини именно защото не искат или не са способни да се придържат към здравословно хранене (или намират в себе си несъществуващи отклонения, от типа на дифицит на микроелементи).

 

Морски дарове, богати на витамини и на минерали

Благополезната диета не е задължително да е строга. Даже обратно. Може да се спрете на един от минималистичните варианти, основавайки порциона си на следните, свръхбогати на витамини и на минерали, продукти:

  • Месо от органи на животни (черен дроб, бъбреци и таканататък, ако не са ви противни);
  • Орехи и семена (избирайте си сами по вкус и по състав);
  • Билки и подправки (щедър източник на нутриенти);
  • Листни зеленчуци (три конкретни – къдраво зеле, зеле кале и спанак);
  • Какао (но не печено, а пресовано – това са различни неща);
  • Морска риба (като цяло – морски продукти).

Много от тези продукти Вие няма да ги срещнете в списъците „най-доброто за бодибилдъри”, въпреки това, ако се говори за витамини и за минерали, то те (продуктите) ще осигурят достойното им (на витамините и на минералите) постъпление. Но крайното решение принадлежи само на Вас!

 

Заключение

В заключение искаме да добавим няколко думи и от нас. Не е тайна, че успешността на спортсмена в значителна степен зависи от ефективността на тренировките, на диетата (на храненето) и от почивката(от възстановяването). Но има и още един фактор, който може да способства за получаването на резултати и да ги увеличи. Става дума за спортната фармакология, започвайки със стероидите, като туринабол и метенолон, и завършвайки с пептидите, от типа на Меланотан 2, инсулиноподобен или механичен растежен фактор. Спортните препарати съществуват не от вчера и помагат даже и на професионалистите в спорта да постигат поставените цели.

Ако Вас Ви интересува спортната фармакология с оригинално качество,  и то в широк асортимент, посетете интернет-магазина Anabol.bg. Ние работим директно с много производители и си сътрудничим само с доказали своята порядъчност доставчици. Проверявайки купените от нас спортни препарати, например, от Алфа Фарма (по пътя на верификация на официалния сайт), Вие на  100% ще получите потвърждаване на тяхната оригиналност.

Последна промяна: Jan 28, 2018

Коментари

Оставете коментар

Оставете отговор

*Име:
*E-mail: (Не е публикувана)
   Сайт: (Адреса на сайта с http://)
*Коментар: