Серджо Олива: биография, тренировки и стероиди

Качено от в ПОЛЕЗНО на May 15, 2017 . 0 Коментари.

Кубинският мит

Серджо Олива (исп. – Sergio Oliva) е професионален бодибилдър от кубински произход, трикратен победител и петкратен призьор на Мистър Олимпия  (от 1967 до 1969 г. заема първото място, а през 1970 и 1972 г. е 2-ри). Заради своите недостижими за конкуренцията и наглед свръхчовешки антропометрични показатели, сред културистите става известен с прозвището „Митът“ или „Кубинският мит“.

Серджо Олива: цялостна биография

Мнозина смята, че на Серджо Олива е писано да стане, ако не звезда в бодибилдинга, то поне звезда в спорта. Великият шампион се отличава от връстниците си високия си ръст и сила още от ранна възраст.

Символично, но Серджо Олива е роден на американския Ден на независимостта (4 юли) през 1941 г. на „Острова на свободата“, както в Америка неофициално наричат Куба. Може би затова усърдието и независимостта стават негови основни качества като спортист.

Но животът на Серджо не е лесен. Когато през 1959 г- на власт идва радикалната опозиция, начело с Фидел Кастро, Серджо е перспективен 18-годишен тежкоатлет, който осъзнава, че оставането в родната му страна не му дава възможности за изява в големия спорт.

По това време мнозина кубинци, опасяващи се за живота си след преврата, хукват да бягат в САЩ. В търсене на по-добро бъдеще Олива последва техния пример.

Шанс му се открива през 1961 г. Като част от отбора на Куба на Централно американските и Карибски игри в Кингстън, Ямайка, Серджо измисля план как да се измъкне през охраната и да стигне до американското посолство. Той чака докато дежурните наблюдатели в хотела се разсеят и незабелязано се измъква от стаята си. Получил политическо убежище в САЩ, Серджо завинаги се сбогува с родината.

Кариерата му в бодибилдинга започва в 1963 г. Премествайки се в Чикаго от Маями, където живее първоначално, Серджо има късмета да срещне Боб Гейдж. Тогава той е един от най-добрите културисти не само в Чикаго, но и в целия Илинойс. Забелязвайки невероятния физически потенциал на Олива, той веднага го взима под своя опека. 

Очаквано, благодарение на квалифицираното ръководство на наставника и системните тренировки бодибилдърът Серджо Олива стремително прогресира. Свдетели твърдят, че мускулите му растат буквално пред очите им . 

И резултатите не закъсняват. Първата победа на Серджо в бодибилдинга идва през 1963 г., когато завоюва титлата Мистър Чикаго. Следва званието Мистър Илинойс година по-късно. Това принуждава конкуренцията да погледне сериозно на 23-годишния атлет и неговото име вече се появява редом до тези на тогавашните грандове като ЧъкСайпс и Лари Скот. 

Последвалите състезания и победи в периода 1964-66 г. позволяват на Оливие да премине към професионалистите. Пътят му в Международната федерация започва през 1966 г. с гръмки победи – подред са завоювани титлите Мистър Свят и Мистър Вселена. НонаОлимпия през 1966 г. Серджо остава четвърти, което го разстройва, но същевременно значително повишава мотивацията му.

Явно загубата наистина му е подействала мотивиращо, защото през 1967 г. Олива за пръв път покорява върха Олимпия, а през следващите две години повтаря успеха си, задминавайки дори младия Шварценегер (това е първото и последно поражение на Железния Арни на Мистър Олимпия).

След това настъпва епохата на австриеца, когато Арнолд не отстъпва никога и никому. В същото време резултатите на кубинеца тръгват надолу, той записва победи на не особено значителните турнири NABBA, WBBG и WABBA, плюс две 2-ри и две 8-и места на Мистър Олимпия  през 1970, 1972, 1984 и 1985 г. съответно.

 

Митът не може да удържи на конкуренцията през 70-те и 80-те в лицето на Шварценегер, Коломбо, Зейн и Хейни. Атлетът вече не е на 20, а и мотивацията му да се бори за отличия не е същата. 

В резултат Серджо Олива прекратява професионалната си кариера през 1985 г., но без да оставя бодибилдинга, само се пренасочва към треньорска дейност. Наистина славен път за един спортист. Някои „специалисти“ твърдят, че той е трябвало да се оттегли в пика на кариерата си, след възцаряването на Шварценегер. Ние не споделяме това мнение, а и кои са тези „специалисти“, че да съдят Олива!

За жалост днес великият шампион не е сред нас. Серджо Олива почина на 12 ноември 2012 г. от бъбречна недостатъчност. Тогава той бе не 72 години.

 

Серджо Олива: победи и достижения

Спортната кариера на Серджо Олива е наистина продължителна. За времето на своите изяви на любителско и професионално ниво от 1965 до 1985 г., той завоюва повече от 20 титли. Ето само тези получени на турнири на Международната федерация по бодибилдинг:

Mr. World 1966 – 1 място;

Mr. Universe 1966 – 1 място;

Mr. Olympia 1967 – 1 място;

Mr. Universe 1967 – 1 място;

Mr. Olympia 1968 – 1 място;

Mr. Olympia 1969 – 1 място;

Mr. Olympia 1970 – 2 място;

Mr. Olympia 1972 – 2 място;

Mr. International/Mr. Azteca – 1 място.

Любопитен факт е, че професионалният бодибилдър Серджо Олива служи повече от 25 години като офицер в чикагската полиция. През 1968 г. оцелява след като е прострелян пет (!) пъти. И то не от някои престъпник, а от собствената си жена Арлин Гарет. Какво е била причината за семейния скандал и последвалата стрелба историята мълчи.

Синът на великия шампион Серджо Олива младши тръгва по стъпките на баща си. Той също е културист, но далеч не може да засенчи своя баща.

Митът Серджо Олива дори има роли в киното, макар и да не добива слава като Арнолд Шварценегер. Като гост звезда бодибилдърът е поканен в мексиканския филм „El PoderNegro“. Снима се и в „LosTemibles“, като и двата филма са посветени на популярните в Щатите шоу борби.

 

Серджо Олива: тренировки и упражнения

Не сме имали честта да познаваме именития шампион, така че информацията ни за тренировките му може да не е напълно точна. Но е почерпена от източници, на които в спортните среди се гледа с доверие. 

И така, тренировките на Серджо Олива включват уникални комбинации от упражнения, в това число вдигане на тежести, работа по схемата 5х5, суперсерии, кратки, но интензивни серии клякания, натоварване на различни мускулни групи два пъти седмично и не само.

 

Тренировъчна програма на Серджо Олива:

В понеделник особено внимание се отделя на гърдите:

Вдигане на щанга от лежанка + набирания към брадичката по следната схема:

- 90 кг. тежест – 8 и 15 повторения съответно за първото и второто упражнение;

- 100 кг. – 8 и 15 повторения;

- 117 кг. – 8 и 10 повторения;

- 136 кг. – 8 и 10 повторения;

- 158 кг. 8 и 8 повторения;

- 172 кг. 8 и 5 повторения.

Махове и наклони – тази част от тренировката си Серджо не е описвал, известно е само, че тя е включвала 5 упражнения по 15 повторения с 36 килограмови дъмбели.

 

Във вторник акцентът е поставен на рамо, бицепс и трицепс:

Преса – 5 серии х 15 повторения с 90 кг. тежест;

Бицепсово сгъване с щанга – 5 серии х 5 повторения с 90 кг.;

Френско разгъване за трицепс с щанга – 5 серии х 5 повторения с 90 кг.;

Бицепсово сгъване на Скот пейка – 5 серии х 5 повторения с 68 кг.

Бицепсово сгъване на Скот пейка – 5 серии х 5 повторения с 27 кг.

Френско разгъване за трицепс от седеж – 5 серии по 5 повторения с 27 кг.

 

В тренировката в сряда особено внимание се отделя на пресата и гръбните мускули, а също и на прасците:

Преси със сгънат крака 10х50;

Повдигане на крака от висеж – 5х20;

Наклони в страни с тежест зад шията – 5х200;

Клякания със 136 кг. щанга – 5 пъти; с 181 кг. – 5 пъти; с 226 – 4 пъти.

Повдигания на пръсти 10х8 с 136 кг. допълнителна тежест.

 

В четвъртък Серджо работи за гръб, гърди и рамо:

От лежанка с 90 кг. щанга – 5 повторения; 100 кг. – 5 повторения; 117 кг. – 5 повторения; 136 кг. – 5 повторения; 158 кг. – 5 повторения; 173 кг. – 5 повторения.

Вдигане на щанга от врат – 5 серии по 5 повторения с 113 кг.

Вдигане на дъмбели от седеж – тази част от тренировката не е описана от атлета, известно е само, че е използвал 36 килограмови дъмбели;

Набирания на лост – 5 серии по 8 повторения.

 

Петъчната тренировка на Серджо е посветена на ръцете и гърба:

Преса – 3 серии по 5 повторения с 90 кг. тежест;

Бицепсово сгъване с щанга – 3 серии по 5 повторения с 90 кг.

Френско разгъване за трицепс – 3 серии по 5 повторения с 90 кг.

Издърпване на горен скрипец на Скот пейка – 3 серии по 5 повторения с 90 кг. тежест;

Вдигане на дъмбели зад глава на Скот пейка – 3 серии по 5 повторения с 22 кг.;

Набиране към врат – 5 серии по 5 повторения;

Набирана към гърди – 3 серии по 5 повторения с 90 кг. допълнителна тежест.

 

В събота акцентът е на пресата, гърба и краката:

Преси със сгънати крака – 5 серии по 10 повторения;

Вдигане на крака от лег – 5 серии по 10 повторения;

Наклони встрани с тежест зад врата – 5 серии по 50 повторения.

Клякания –3 серии по 3 повторения с 136 кг.; 2 серии по 3 повторения с 181 кг. и 3 серии по 20 повторения с 113 кг.

Фронтални клякания – 5 серии по 5 повторения с 90 кг.;

Повдигане на пръсти – 5 серии по 5 повторения с 90 кг.

 

Серджо Олива:   допинг / стероиди

Както и повечето бодибилдъри от миналото и наши дни, Серджо Олива никога официално не признава за приемането на стероиди. Има множество откровени интервюта на атлета, но конкретиката в тях е малко.

Но да не признаваш и да не приемаш са различни неща. Още повече че през 60-те и 70-те анаболно андрогенните стероиди са не просто разпространени, а масови. Именно тогава в Америка започват да се появяват препарати като Метандростенолон, Станозолол, Нандролон, Метанолон, Параболан и, разбира се, Тестостерон. 

Какви именно стероиди е употребявал Серджо? Може да се съди само по слухове и интервюта, според които атлетът е залагал на Метандиенон, Нандролон и Тестостерон. Дозите, в които тогава са се употребявали тези препарати са несравними със съвременните. Едва ли атлетът е приемал повече от 25 мг. на ден Метан и 200 мг. Дека на седмица.

Предположението, че всеки шампион на Олимпия от Лари Скот до ФилХийт е прибягвал до допинг препарати по време на спортната си подготовка е близко до истината. Но докато анаболно андрогенните стероиди са под забрана никой няма да сподели тайните си. От Световната антидопингова асоциация са се постарали това да бъде така.  

Последна промяна: May 15, 2017

Коментари

Оставете коментар

Оставете отговор

*Име:
*E-mail: (Не е публикувана)
   Сайт: (Адреса на сайта с http://)
*Коментар: