След стероиден цикъл (как да запазите постиженията)

 

Нищо в този живот не се случва толкова просто. Законът за запазване на енергията действа във всички сфери на нашия живот. В това число и когато завършите стероидния курс. След добавянето на огромно количество килограми под формата на увеличение на мускулната маса и сила, има съответното и минус. И нашата задача е да го сведем до минимум. Тук не става дума за пълното премахване на минусите. Това не е възможно, защото би означавало да сме отново на курс. Защо се случва така? По време на курса получавате много голям бонус по отношение на хормоналната стимулация като цяло и най-вече по отношение на анаболизма. Това се изразява в по-бързо възстановяване между тренировките, по-бързо натрупване на обем необходими вещества в мускулите (гликогеновите, аминокиселини), възможност за по-големи натоварвания, които могат да разградят мускулите. Въпреки това, когато спрете да вземате допинг, системата се връща към първоначалното си състояние (в най-добрия случай), но по-често хормоналната  Ви система започва да функционира малко по-лошо, отколкото е било преди началото на курса. Това се дължи на факта, че Вашите жлези за известно време са били "заспали" (не работят) и тези хормони, които са получени от външна страна, вече не са в наличност. В резултат на това се появява "връщане назад". Основните причини за това са: • Намаляване на броя на анаболните хормони (тестостерон) • Повишени катаболни хормони (кортизол) и естрогени. Всички други причини, по един или друг начин са свързани с двата случая. Ето защо, ако продължите да тренирате, както сте свикнали с употребата на анаболни стероиди, губите, ако не всичко, то  повечето от постигнатото. По време на почивката след стероидния курс задачата ни се свежда до две неща:  Възможно най-скоро да възстановим естествения си хормонален баланс  Да намалим катаболния ефект от външните фактори (тренировка) до необходимото. Преди да преминем към конкретните препоръки, искаме да отбележим, че ние не вярваме особено в това, че може дълго време да се съхрани получения резултат (особено в мускулната хипертрофия). Смятаме, че може да се постигне само естественият максимум, който е заложен по природа.  Т.е. без значение колко сте напомпани от стероидите, ако си вземете достатъчно дълга почивка (например 6-12 месеца), може да стигнете  до естествения си максимум. Например, ако сте мъж със средно телосложение и височина (170-180 см) и достатъчно дълго и интелигентно се занимавате с вдигане на тежести и правилно хранене (нямате мазнини), то теглото Ви ще се стабилизира на около 90 кг (+, - 10 кг). Можете да напомпате мускулите си до 120 кг например, но ако напълно премахнете анаболите от менюто си, теглото ви ще се понижи до 90 кг. Между другото, силата при този план се запазва малко по-добре от мускулната маса, тъй като  силата представлява само един параметър, а мускулната маса обикновено е свързана с развитието и силата, силовата издръжливост и енергийния капацитет ... С една дума тя зависи от редица фактори, които са по-зависими от анаболния профил отколкото от  максималната сила сама по себе си.

Тези 90 кг. (средно) ще се увеличат с възрастта, докато се осигуряват системни тренировки. Причината е тренировъчният стаж, както и забавянето на метаболизма. Да речем, че на 30-40 години можете да разчитате на тегло от 90-100 кг. Мислим, че разбирате, че "връщането назад" всъщност се стреми да Ви върне към естественото състояние. Какви са начините за забавяне на този процес?

 

 Възстановяване на хормоналния фон след приемане на ААС (СКТ).

Трябва да възстановим нашето естествено ниво на хормони възможно най-бързо след като приключим с курса. За да разберете как най-добре да направите това, трябва да знаете как да регулирате хормоналния баланс в тялото си. Ще Ви напомним основните моменти.

 

• Когато в организма има много тестостерон, тялото намалява производството му  (по време на курса с ААС).

• Когато тестостеронът в организма е малко, тялото увеличава производството му (до естественото).

• Регулирането се извършва от хипофизата и хипоталамуса. Те дават заповеди на тестисите.

 

Изглежда, че когато има малко тестостерон, хипофизната жлеза увеличава производството на ХОГ (освобождаващ гонадотропин хормон) за хипофизната жлеза. В отговор се увеличава производството на гонадотропини (лутеинизиращ и фоликулостимулиращ хормони), който кара тестисите да произвеждат тестостерон.

 

• Хипоталамус - ХОГ (освобождаващ хормон)

• Хипофиза - LH + FSG (гонадотропини)

• Възстановяване на тестисите.

 

Добре, нека да разрешим проблема на части. И да започнем с тестисите. По време на приема на анаболни стероиди те се "свиват" по размер и често, по-късно, ако гонадотропините се произвеждат в достатъчни количества, ограничават производството на естествен тестостерон. Как да се справим с това? За това имаме ЧХГ или изкуствени гонадотропини. Важно е да разберете, че ЧХГ (човешки хорион гонадотропин – ПРЕГНИЛ) ПРЕДОТВРАТЯВА атрофията на тестисите, причинена от намаляване на производството на собствен тестостерон вследствие приемането на стероиди. Всичко е много просто. Колкото по-малко е тестостеронът, толкова по-малко тестисите се възстановяват. Колкото по-дълго провеждате курса, толкова по-малки стават тестисите. Колкото по-дълъг е курсът, толкова повече време е необходимо за възстановяване на тестисите. Всички ААС (дори най-леките) са аналози на хормоните и причиняват намаляване на тестисите. Но размерът им сам по себе си не е толкова важен. Както един от познатите ми треньори  казва: "За какво са ми слонски тестиси?". Но тук има и практически отрицателен момент. Работата е в това, че почти веднага след края на курса хипоталамусът улавя ниските нива на тестостерон и дава нареждания за производство на освобождаващ хормон, който води до производството н алутеинизиращ хормон (LH) от хипофизата и  това на теория води до производството на тестостерон. А на практика, ако човек е приемал дълго време стероиди (например 12 седмици), тогава малките му тестиси просто не са в състояние да реагират както се очаква и да стимулират гонадотропините. Те са атрофирали не само по размер, но и по функционалност. И в този случай отнема много време на тестисите да се събудят след продължителния сън. През цялото това време нивото на тестостерон ще бъде понижено и това ще доведе до значителни загуби на мускулна маса и сила.
 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Ако курсът е дълъг, е по-добре предварително (когато тестисите са все още в ред) да се погрижите за тяхното възстановяване и нормална работа.

ПРАКТИКА: Разумно решение е използването на ЧХГ (гонадотропин) по време на курса с ААС. Това ще предотврати атрофията на тестисите  Ви. Много хора го използват след курса. Ние сме против такава схема защото ЧХГ "мами" хипоталамуса (действа без освобождаващ хормон ред) и по този начин връзката G-G-H (хипоталамус-хипофиза-тестиси) не се възстановява. По този начин Вие отлагате периода на пълно възстановяване след курса. Освен това, ако използвате ЧХГ, то е безполезно да използвате тамоксифен и кломифен (важни препарати за възстановяване), но за това ще споменеммалко по-късно.

Най-често ЧХГ има смисъл да се прилага по 500 UI на ден в продължение на 7-10 дни. Защо е необходимо да не го приемате дълго (1-2 седмици)? Факт е, че тестисите могат да свикнат с ЧХГ и така да станат резистентни към лютенизиращия хормон. Така че по-малко от 3 седмици може (1-2 седмици), но повече не е желателно! (такъв продукт може да закупите от -----> тук).

 

 Антиестрогени за възстановяване

Става дума за два от най-популярните анти-естрогени: кломифен цитрат (кломид) и тамоксифен цитрат (tamox). И двете лекарства са важни за възстановяването след курса с ААС, тъй като те спомагат за включването на хипоталамуса в активна работа. Както казахме, по време на курса количеството не само тестостерон, но и естроген (женски хормони) също се променя, което значително забавя възстановяването след спирането на стероидната терапия. Защо? Работата е в това, че въпреки че хипоталамусът почти веднага започва своята работа (освобождаването на гонадотропин освобождаващия хормон на хипофизната жлеза) в случай на намаляване на количеството на тестостерон (което видяхме след края на курса), този процес оказва голямо влияние върху естрогените, които подтискат производството на LH. Нашата задача на този етап е да намалим активността на естрогените за най-бързо възстановяване на цялата връзка.

Добре – ще кажат някои. А ако използвах неароматизиращи стероиди по време на курса (тези, които не се превръщат в женски хормони)? Добре, приятели. В този случай, трябва да продължите да използвате анти-естроген, за да блокирате ароматизирането на собствения тестостерон, както и на  тестостерона, който се произвежда в отговор на стимулацията с ЧХГ.

ПРАКТИКА: Трябва да изчакате прекратяването на действието на изкуствените андрогени (AAC), преди да използвате кломид или тамокс, тъй като андрогените възпрепятстват работата на хипоталамуса (продуцирането на LH). Т.е. ако вземате кломид с цел да възстановите връзката, то трябва да  помислите за полуживота на анаболните стероиди (изчакайте, докато не спрат да работят). Това обаче не важи за ситуацията, когато използвате анти-естрогени за борба с увеличения фон на женските хормони в слабините. Обикновено приемайте "натоварваща доза" на КЛОМИД 50 mg х 4 = 200 mg наведнъж. След това преминете към "увеличена работна" доза от 50 х 2 = 100 mg в продължение на една седмица. След това, в продължение на три седмици, приемайте "обикновена работна" доза от 50 mg на ден. Ако използвате ТАМОКСИФЕН, тогава дозите ще бъдат 80 mg (първи ден), 40 mg за "повишени нива на работа" и 20 mg дневно за "нормална работа". Въпреки, че лично аз, обикновено започвам веднага с 20 mg (една таблетка) на ден.

 

 Какво друго ще Ви помогне?

 

Бихме искали също така да отбележум спортната добавка Трибулис (ТРИБЕСТАН), която засяга хипоталамуса, причинявайки по-бързо възстановяване на връзките. Тази добавка в никакъв случай няма да Ви бъде излишна.

Често се препоръчва употребата на креатин след курса, за да се запазят резултатите. Е, това наистина може да работи. От друга страна, след курса, трябва да осигурите на тялото си много малко натоварване, за да се възстановите, а креатинът често има смисъл да се използва, когато сте на върха, за постигане на нови рекорди. Като цяло Вие си решавате.

Съществуват и още някои неща, които също спомагат за поддържане на мускулите и силата. Това са главно инсулинът - транспортен хормон и хормонът на растежа. Въпреки това, аз съм против, защото първият често без андрогени и при намалено тренировъчно натоварване ще Ви превърне в прасе, а вторият е много скъп и наистина работи добре само с ААС. Най-общо, ако сте изчистени по естествен начин, тогава инсулинът е Вашето решение, а ако сте Бил Гейтс, тогава растежният хормон е по-доброто решение  За Вас. Останалите не следва да злоупотребяват с тези неща между курсовете, защото, за да намалим нивото на загубите, имаме по-разумни методи: по-специално компетентни тренировки. За тях ще поговорим сега. Както вече сте разбрали, след края на курса имаме много намалено ниво на възстановяване и повишено ниво на хормона, който унищожава мускула - кортизола. Това е съвсем логично. Тялото, когато инжектираме голямо количество анаболни хормони, започва да се застрахова и "коригира" съотношенията чрез увеличаване на количеството на кортизола (катаболитния хормон). По време на курса това не е проблем, тъй като  количеството анаболни хормони е много голямо и напълно прикриваме всички негативни ефекти на катаболизма.

Въпреки това, веднага щом завършите курса, съотношението на хормони у вас е по-лошо, отколкото естествено трябва да е. Добавете към това факта, че всяка тренировка е стрес, което допълнително увеличава количеството на кортизола.   Ще разберете, че трябва да направите нещо с режима си на трениране. Веднага Ви казваме – той  трябва да се намали както по отношение на продължителност, така и по обем. Хората често не правят нищо. Тъй като те са свикнали да тренират по 5-6 пъти седмично, те продължават да го правят и без химия, забравяйки, че тялото и мускулите не могат да се справят с това натоварване. В резултат на това се наблюдава загуба на маса и сила. Какво трябва да се направи?

На първо място, трябва да намалите броя на тренировките на седмица до 3, а понякога и до 2. Това е един вид удар по самочувствието. В списанията и програмите за бодибилдинг винаги виждаме много сложни схеми за тренировки на обикновения човек. Момчетата измъчват телата си 5-6 пъти седмично с чудовищно натоварване. За съжаление, благодарение на чичо Джо, тези схеми работят само за професионалисти и то само при употребата на химия. И често, дори ако взимате химия, трябва да тренирате много по-рядко, отколкото обикновено.

 

Яжте често и балансирано

Обменът се забавя и поради това консумирайте по-малко мазнини (така че да не дебелеете).

Протеинът също може да бъде намален (до 2 грама)

Сън: 8 часа през нощта и за предпочитане 1-2 часа през деня

Премахнете кардио тренировките или намалете интензитета им до минимум.

След тренировка приемайте въглехидрати и умерено количество протеини

Е, ние Ви съветваме да не се тревожите за външния вид. Фактът, че ще станете по-плоски и слаби, е доста очаквано събитие. Така че се отпуснете и се забавлявайте , когато сте в период на почивка.